עמותת מדעת: המוטציה החדשה לא צפויה לפגוע ביעילות החיסון

צבי טסלר No Comments on עמותת מדעת: המוטציה החדשה לא צפויה לפגוע ביעילות החיסון

בעמותת מדעת מבהירים לציבור כי אין טעם לחשוש מהמוטציה החדשה של הקורונה: אינה גורמת למחלה חמורה יותר אלא רק יותר מדבקת, והיא לא צפויה לפגוע ביעילות החיסון

בדיקות קורונה צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בעמותת 'מדעת', העוסקת ב'מדע ומידע למען בריאות המשפחה', מנסים לעשות סדר בחרושת השמועות בנוגע למוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהתפשטה בבריטניה.

ראשית, מבהירים לציבור בעמותה – זהו לא נגיף חדש, אלא וריאנט, "גרסה" חדשה של הנגיף. לווריאנט הזה קוראים VUI-202012/01, שזה קיצור של "הוריאנט הראשון תחת חקירה בחודש דצמבר 2020". במיפוי הקוד הגנטי של הנגיף הזה נמצאו 17 שינויים נקודתיים (מוטציות), חלקן על חלבון הספייק, שהוא החלבון האחראי על כניסת הנגיף לתאים (זהו החלבון שהחיסון מלמד את הגוף לזהות). אחת המוטציות נמצאת באתר חשוב לקישור של חלבון הספייק לקולטנים של התאים האנושיים, איזור אליו גם נקשרים חלק מהנוגדנים שהגוף מייצר.

חשוב לשים דברים בפרופורציה, מדגישים בעמותה – מוטציות בנגיף קורונה הן די נפוצות, ובפרויקט מיפוי הגנום של הקורונה שנערך באנגליה, COG-UK, דיווחו שעד כה זוהו כ- 4,000 מוטציות בחלבון הספייק בלבד. רוב המוטציות של נגיף הקורונה לא גרמו להשפעה כלשהי על פעילות הנגיף או אופי המחלה, וחוקרים משתמשים בהן בעיקר כדי ללמוד על מסלולי ההתפשטות של הנגיף.

מבחינה אפידמיולוגית, בחלק מהאזורים בבריטניה בהם מגיפת הקורונה מתפשטת בקצב מואץ, מצאו יותר את הוריאנט החדש הזה, ולכן יש חשד שהוריאנט החדש מדבק יותר בקלות מאדם-לאדם, ועלול לגרום להתפשטות מוגברת של הנגיף. זה החשש העיקרי מהוריאנט החדש. מאחר והוריאנט הזה זוהה לראשונה באנגליה, הנחת העבודה של COG-UK היא שהנגיף צבר את המוטציות באנגליה ולא יובא ממקום אחר. לפי דיווח חדשותי, הוא אותר לאחרונה גם בהולנד.

עם זאת – אין כרגע עדות לכך שהוריאנט החדש גורם למחלה חמורה יותר, ואין כרגע עדות לכך שהחיסון לא יעיל כנגד הוריאנט החדש, מוסיפים ומדגישים בעמותת מדעת.

בעמותה שבים ומסבירים, כי למרות המוטציה, המידע הקיים כרגע מראה שיעילות החיסון לא תיפגע. החיסון שניתן בארץ כולל את רצף ה- mRNA המקודד לחלבון כולו, ולכן הנוגדנים שנוצרים מזהים איזורים שונים בחלבון הספייק, כך שמוטציות נקודתיות בודדות ככל-הנראה לא ישפיעו משמעותית על יעילות התגובה החיסונית.

בשורה התחתונה, יש חשש שהוריאנט החדש מידבק יותר, ואם יגיע לארץ הוא יאיץ את קצב התקדמות התחלואה, ועל כן את הצורך בפעולות מניעה. לכן הופנו הנוסעים למלוניות עם נחיתתם, מאחר וכך קל יותר לוודא כי הם יישארו בבידוד למשך הזמן הנדרש, ואם יש שם חולים בנגיף – ההדבקה בארץ תימנע. אין סיבה לפחד מהצירוף "מוטציה של נגיף הקורונה". הנגיף עבר לא מעט כאלו מאז הופיע לראשונה. את הוריאנט החדש ימשיכו לחקור, ואם המדינה תנהג באחריות והציבור יקפיד, נוכל לקוות שנמנע את תפוצתו, לפחות עד שמספיק מהאוכלוסיה יתמגנו בזכות החיסון.



0 תגובות